Khmm... Tudom, sokan megköveznek majd, de akkor is kimondom: a pc-s Heroes sorozatot valahogy soha nem tudtam élvezni. Nem láttam benne semmi pluszt, sem grafika, sem játékélmény szintjén. Bár az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy nemrégiben barátnőm öccsével nyomtam egy pár jó kört a Heroes 5-tel. Talán ez az első Heroes ami el is szórakoztatott. (Ideig óráig)
Még 386-oson próbálkoztam a játékkal én is (1. és 2. rész), de valahogy nem kötött oda a gép elé. Egy, max két küldetés után úgy éreztem, mint egy pár napos 'szimszitizés' után: totál monoton favágás az egész. A változatos játékmenet sajnos kimerül a különböző térképekben. Na mindegy, ez nem a rosszpcjatekok.blog.hu :)
Gondolkodtam azon, hogy ha rajtam kívül mindenki imádja ezt a k***a játékot, akkor biztos bennem van a hiba. (Együnk sz*rt! 3 milliárd légy nem tévedhet! :)) A hiba forrása valószínűleg a King's Bounty nevű C64-es játék lehet. Azt hiszem tizenévesen már 'kihírózoztam' magam annyira, hogy életem hátralévő részében kitartson. :)
Indítás után, az órákon át tartó töltögetés alatt bőven van időnk megcsodálni a fenomenális 'karddalátlőttföldgolyós' New World Computing logót, aminek az évekkel későbbi megpillantása pc-n egy pillanatra felvillanyozott.
(A továbbiakat pusztán az emlékekre hagyatkozva írom, mert bár pár napja betöltöttem a jó öreg 64-be, elég hamar meguntam. Most meg csak annyi időre lőttem be az emulátort, hogy készítsek néhány szuper screenshotot.)
Azt hiszem még a legelején érdemes kianyáznom magam, hiszen amellett, hogy a játék tényleg élvezetes, sajnos megvannak a sajátos gyermekbetegségei is. (Mint pl. a Pirates!-nek) Az egyik legszörnyűbb dolog a rengeteg töltés. Nem kamu, kb 10 perc, míg a játék elindul. Ez már alapból kissé elveszi az ember kedvét mindentől, de hát megszoktuk ugye, ráadásul az igazi fanatikusoknak remélhetőleg ficereg egy Action Replay is a 64 seggébe dugva. (A 25-szörös gyorstöltővel viszont kimondottan kellemes játékká lép elő :) A címképernyőn választhatunk a 4 faj közül, hogy melyikkel szeretnénk kiontani a csúnya gnómok, meg ogrék belső szerveit. Itt jön a második döbbenet, ugyanis ilyenkor szól a masina, hogy 'Please insert side B'. Ezután pedig közli, hogy már van a lemezen egy mentés, úgyhogy nem tudsz új játékot kezdeni. Ó hogyaza ...
Természetesen nincs opció, hogy letörölhesd/felülírhasd a meglévő mentést, ráadásul másik lemezre sem tudsz menteni, így marad a Load Game... (Egyszer sikerült egy szűz King's Bounty lemezt szereznem valahonnan, csináltam is belőle vagy 5 másolatot... Természetesen már egyik sincs meg, csak az első, amin valami 'Dénes the knight' nyomul. Királyság...)
Ez persze csak tovább fokozza a fél órája a gagyi logót bámuló játékos elégedettségét, de sebaj. Nem szabad ilyen hamar feladni :)
Ha végre sikerült betölteni az ismeretlen mentést, máris egy egész korrekt játékkal találjuk szemben magunkat.
Ha már itt vagyunk, nézzünk be a várunkba. Ó ne! Megint tölt az istenátka! De semmi gond, ez már hamarabb megvan, bent pedig választhatunk a csodás 2 (!) opció közül:
Veszünk katonát, vagy megyünk a királyhoz. Ha jól emlékszem a király adja a csúnya és gonosz arcokat a jobb felső sarokba, akiket el kell kapni. Ezek a jóemberek más várakban vannak elszállásolva, amiket természetesen meg kell ostromolnunk. Katonából kemény 1 féle van a várban. Emlékeim szerint abból tudunk venni, amelyik ott áll az erkélyen. (Lehet, hogy néha változik is, de erre már nem emlékszem :)
Természetesen nem lehet építeni semmit a várban. :) (Ezt pont élveztem a Heroes-okban :)
Mint a fenti képből látszik, valamiféle emberi menüről ne is álmodjunk, hadd nyomkodja a paraszt a billentyűzetet. Már csak hab a tortán, hogy hősünket kint a mezőkön is a kurzorgombokkal irányíthatjuk. A joystickot meg szépen elfelejthetjük a játék végéig. Nekem hála istennek nem volt vele gondom, mert sokat gépeltem, de a szerencsétlen egyszeri gamer mit össze küzdhetett, mire így eljutott így A-ból B-be... :)
Ami viszont tetszett, hogy nem körökre van osztva a játék, hanem 'Real time' lépkedhetünk a pályán. X lépés után eltelik egy nap. Na de vissza a lényeghez...
Egyéb katonákat is tudunk vásárolni, viszont ezek a helyek szépen el vannak szórva a világban. Egy ilyen hely pl az első képen látható szekér. Ebbe 'belépve' vásárolhatunk parasztokat. (Mondanom sem kell milyen erősek :)))
Vásárlásnál előjön még egy érdekes dolog. Beléptem a várba, kiírta, hogy vehetek 133 katonát. Íjjdejó, be is pötyögtem a 'Recruit how many' után, hogy 133. Erre közli a bunkó, hogy nincs elég pénzem. Akkor már kezdett gyanús lenni a dolog. Visszaosztom a lóvét, erre kijön, hogy tudok venni 100-at. Most akkor mivan?
Valószínűsítem, hogy nem azt írja, mennyire van pénzünk, hanem hogy a Leadership képesség alapján mennyi a maximális. Ez a képesség határozza meg, hogy hány katonánk lehet egyszerre a csapatban. Ha túllépjük a határt az igen kellemetlen lehet, mert csatában a lényeink ellenünk fordulhatnak. Ez persze mindig a legjobbkor fordul elő. (Mint ahogy a Pirates!-ben is MINDIG szemből fújt az a rohadt szél :) Egyszóval nem árt egy számológép, egyrészt a vásárláshoz, másrészt a lények nyilvántartásához.
Természetesen vannak más helyek is. Különféle barlangok, kripták, dungeon-ök, ahol másfajta lényeket vehetünk. Ha jól emlékszem, újra is termelődnek itt a lények, csak meg kell várni az adott hetet. Tehát pl ha kiírja a gép, hogy kezdődik a parasztok hete, akkor a szekér újra 'feltöltődött'. És 7 naponta véletlenszerűen választ. (Itt is megjelenik a Pirates! stílusa. Ami kéne, azt véletlenül sem dobja be...)
Viszont van jópár fajta lény, amiből lehet válogatni.
Találhatóak a térképen városok is, ahol egyéb extrákat szerezhetünk.
Bérelhetünk hajót, vehetünk katapultot (kell a vár ostromhoz), a többire nem emlékszem sajna :) Talán többféle varázslatot is beszerezhetünk a különféle városokból... :)
Mindegy, nem is ez a lényeg, hanem A HARC! (És előtte az a kib*szott hosszú töltés...)
A játéktéren lépkedve érdekes dolog történik, ha meglátunk egy ellenfelet. Vannak ellenfelek, akik csak állnak egy helyben (á'la Heroes), és vannak akik minden egyes lépésünk után szintén lépnek egyet. (Általában felénk, hogy minél előbb elkapjanak.) A fenti képen azért nem látszik a pacim, mert az a gonosz ellenfél 'rámlépett' és így betámadott. Szintén olyan 'hírózos', hogy egyből ki is írja, hogy some ebből, meg few abból, meg lots of amabból a lényből. Úristen mennyit szótáraztam, mire nagyjából a fejembe ragadt ez a sok hülyeség :)
Ami viszont igazán megfogott akkoriban, az a harc volt. Előtte sehol nem láttam még ilyet, hogy lejátszhatom a harcot (Archon-t utáltam, mert ahhoz ügyesség is kellett :))))...
Oké, nem egy nagy durranás, de tiszta királyság volt játszani. Taktikázni, trükközni, körbe-körbe szaladgálni a 'tó' vagy az 'erdő' körül a parasztokkal, hogy ne kapjanak el, míg az íjásszal lelövöldözöm őket.
Csak a harc volt, amiért betöltöttem a játékot. :) Na jó, benne volt még a nagy térkép is. Azt hiszem négy vagy öt pálya van, a vége felé már elég durva ellenfelekkel. Sárkányok, meg ilyesmik.
Amiről eddgig nem esett szó, azok az összeszedhető artifact-ok (pályánként egy), amiknek a helyét az összeszedhető puzzle darabkák mutatják meg. Valamint a hősünk fejlődése, amiről túl sokat nem lehet írni. Nem kap skilleket, de nő a Leadership, meg a Spell power.
Igazából maga a játék egész jó lehetett volna, ha nem töltene ennyit, lehetne joystickkal játszani, és nem lenne olyan Qrva nehéz leverni a várakat. Most kicsit az az érzésem, mintha a csúcsszuper grafikával, és a 'mindenki hatalmas és animált' stílussal akarták volna lenyűgözni a nagyközönséget, pedig a játékélmény benne a legjobb. Azt mondják a kevesebb néha több. Jobb lett volna kisebb hőst és ellenfeleket rajzolni (úgy max 16x16 pixelig), és akkor láttam volna valamit a pályából. Talán kevesebb grafikus adatot kellett volna betölteni minden harcnál, vagy talán el is fért volna memóriában. És persze tízévesen no angoltudással nem kis időbe telt, míg rájöttem, hogy az íjászokat az 'S' billentyű lenyomásával lehet lövésre bírni.
Valószínűleg ha akkoriban nem nyomom hülyére magam ezzel a gémmel, akkor ma én is beteges Heroes függő lennék. De hát mit csináljak ha egyszerűen nem köt le?
És mindehhez jött, hogy minden elfutott a 486-osomon, de amikor meg akartam nézni a Heroes 3-at, az úgy akadt mint az állat. A játékon túl sokat nem tudtak turbózni, de legalább jól felhúzták a grafikát. Így már el lehet adni a sok hülyének ugyanazt a rókabőrt újra. Valahogy kicsit olyan vindózos ez a hozzáállás, ami eléggé kiölte belőlem ezt az egész játékmániát:
Ha jó nem lett, legalább legyen nagy...