C64 RuL3z - Utolsó kommentek
blfr8@https://blog.hu
©2024 blog.hu
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/27/in_memoriam_1541_2/full_commentlist/1#c16120558
Válasz erre: In Memoriam 1541 #2
2012-03-18T07:59:02+01:00
2012-03-18T07:59:02+01:00
twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX
http://blog.hu/user/46496
Nagyon meghalt az oldal.
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/27/in_memoriam_1541_2/full_commentlist/1#c13631709
Válasz erre: In Memoriam 1541 #2
2011-05-31T21:30:03+02:00
2011-05-31T21:30:03+02:00
Wertzui
http://blog.hu/user/541954
Nah, de pont erre az esetre van akkor a C64HDD, én vaksi.
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/27/in_memoriam_1541_2/full_commentlist/1#c13622184
Válasz erre: In Memoriam 1541 #2
2011-05-30T22:20:33+02:00
2011-05-30T22:20:33+02:00
Wertzui
http://blog.hu/user/541954
<a href="http://c64rulez.blog.hu/2010/06/27/in_memoriam_1541_2?fullcommentlist=1#c13619467" class="reply_nick_55643" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 13619467 );">@Dey</a>: Köszi szépen!<br />
Már csak flopikat kell találnom.<br />
Vagy esetleg PC-s 5.25-ös 1.22MB lemezeket lehet<br />
formázni 1541-essel C64 en használhatóra?<br />
(mármint ez egy 1541 II, de ez gondolom nem jelent akkora különbséget)<br />
<br />
(na, de sok bajom van :)
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/27/in_memoriam_1541_2/full_commentlist/1#c13619467
Válasz erre: In Memoriam 1541 #2
2011-05-30T17:48:35+02:00
2011-05-30T17:48:35+02:00
Dey
http://blog.hu/user/55643
:) most nézem kb a 3. bekezdésben ott figyelnek a linkek a kapcs. rajzokhoz, X1541 és XE1541 kábelhez :) heheh, nem figyeltem eléggé :D
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/27/in_memoriam_1541_2/full_commentlist/1#c13619452
Válasz erre: In Memoriam 1541 #2
2011-05-30T17:46:42+02:00
2011-05-30T17:46:42+02:00
Dey
http://blog.hu/user/55643
<a href="http://c64rulez.blog.hu/2010/06/27/in_memoriam_1541_2?fullcommentlist=1#c13615313" class="reply_nick_541954" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 13615313 );">@Wertzui</a>: X1541 kábel leírás:<br />
<a rel="nofollow" href="http://www.richardlagendijk.nl/cip/article/item/x1541/en">www.richardlagendijk.nl/cip/article/item/x1541/en</a><br />
Ez alapján már egy ügyesebb kezű haver is összerakja neked.<br />
Itt még némi infó a többi kábeltípusról:<br />
(XE1541,XM1541,stb)<br />
<a rel="nofollow" href="http://sta.c64.org/xcables.html">sta.c64.org/xcables.html</a><br />
Rajzokat sok helyen lehet találni ezekről is, lehet a fenti oldalon is fent van, de lusta voltam keresni :)
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/27/in_memoriam_1541_2/full_commentlist/1#c13615313
Válasz erre: In Memoriam 1541 #2
2011-05-30T11:07:09+02:00
2011-05-30T11:07:09+02:00
Wertzui
http://blog.hu/user/541954
Én eddig olyanról hallottam, hogy 1541-es meghajtót és PC-t kötöttek össze nyomtatóporton keresztül, és úgy írtak ki dolgokat C64 floppyra.<br />
Akárhogy is nem tudja valaki hogy lehet ilyen kábelt csinálni... ööö na jó inkább csináltatni vagy venni?
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/09/regi_idok_karacsonya/full_commentlist/1#c12711572
Válasz erre: Régi idők karácsonya
2011-02-24T19:06:48+01:00
2011-02-24T19:06:48+01:00
Zz_
http://blog.hu/user/174742
Jaj, ezt én is megkönnyeztem. 36 vagyok, én '88ban kezdtem c64-el. Sokat jártam az Eötvös utcai Csokiba szombatonként. Géppel keltem és feküdtem :-). AC mk7 nekem is megvan. Z80at a suliban nyomtuk, otthon meg a 6510/6502 assembly. <br />
Annyira átjött az érzés, a finom szomorú hangulat...
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/25/in_memoriam_1541/full_commentlist/1#c10888057
Válasz erre: In Memoriam 1541
2010-09-02T00:29:54+02:00
2010-09-02T00:29:54+02:00
sese
http://blog.hu/user/123433
Nagyon szép írás. A megszemélyesítéstől meg igazán könnyfakasztó.<br />
Lassan mi is megyünk a szekrénybe :-)
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/27/in_memoriam_1541_2/full_commentlist/1#c10641763
Válasz erre: In Memoriam 1541 #2
2010-08-04T14:27:45+02:00
2010-08-04T14:27:45+02:00
Karnamantra
http://blog.hu/user/290124
Pont a napokban cseréltem háttérképet erre:<br />
<a rel="nofollow" href="http://eufox.eu/wp-content/uploads/2010/06/commodore_64_wallpaper.gif">eufox.eu/wp-content/uploads/2010/06/commodore_64_wallpaper.gif</a> :)<br />
És pont a napokban néztem rá a blogomra. El is kezdek írni valamit.
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/25/in_memoriam_1541/full_commentlist/1#c10283593
Válasz erre: In Memoriam 1541
2010-06-26T07:08:58+02:00
2010-06-26T07:08:58+02:00
forzaitalia
http://blog.hu/user/465251
jó az írás<br />
én is kazettákkal kezdtem, fejállítás és egyebek, hogy a kölcsönkazik is betöltődjenek :-) aztán egyszercsak jött a floppy<br />
arról ne is beszéljünk, hogy a C64-et biciklin hoztam be Ausztriából, nem volt kocsink, vonatra meg sajnáltam a pénzt, elvégre ott a bringa :-))
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/25/in_memoriam_1541/full_commentlist/1#c10283421
Válasz erre: In Memoriam 1541
2010-06-26T03:03:54+02:00
2010-06-26T03:03:54+02:00
Megdobbent
http://blog.hu/user/2433
Ilyen ni:<br />
<br />
<a rel="nofollow" href="http://www.zock.com/8-Bit/1541.JPG">www.zock.com/8-Bit/1541.JPG</a>
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/25/in_memoriam_1541/full_commentlist/1#c10283418
Válasz erre: In Memoriam 1541
2010-06-26T03:02:54+02:00
2010-06-26T03:02:54+02:00
Megdobbent
http://blog.hu/user/2433
Ahaha, sehol nem vagytok, en meg dolgoztam olyan 1541-essel, aminek az egesz mindenseget felnyitottad egy kozepen levo felfele mozgathato bakelit bigyoval. Mondanom sem kell, hogy olyan bovitohazas VC-20-al is volt dolgom, amiben 1k RAM akkora modul volt, mint most egy netbook :><br />
<br />
Es meg sorolhatnam a kora '80-as evek hoskorat :>
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/25/in_memoriam_1541/full_commentlist/1#c10283388
Válasz erre: In Memoriam 1541
2010-06-26T02:45:14+02:00
2010-06-26T02:45:14+02:00
karit
http://blog.hu/user/72587
Aztán jöttek a buherák: kis panelen, szivárványszínű szalagkábellel... A SpeedDos korszak.
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/25/in_memoriam_1541/full_commentlist/1#c10283372
Válasz erre: In Memoriam 1541
2010-06-26T02:36:21+02:00
2010-06-26T02:36:21+02:00
sourcerror
http://blog.hu/user/61178
Nekem olyan volt, mint az alsó, és ráadásul C128-asom volt, és volt Simons Basic kazettám, hangdigitalizálóm, meg egerem is bibí!
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/25/in_memoriam_1541/full_commentlist/1#c10283291
Válasz erre: In Memoriam 1541
2010-06-26T01:37:10+02:00
2010-06-26T01:37:10+02:00
Dey
http://blog.hu/user/55643
<a href="http://c64rulez.blog.hu/2010/06/25/in_memoriam_1541?fullcommentlist=1#c10282923" class="reply_nick_24459" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 10282923 );">@Androsz</a>: Az én "igazi" 1541-emnek is olyan "lefelé húzandó redőnyszerűség"-e volt :)<br />
Későn vettem észre, hogy a képen látható, az valami mutáns. Most már így marad... :)<br />
És igen, néhanapján még megsimogatom őket :)<br />
Hihetetlen kreatív dolgok születtek akkoriban. Meglepődtem, én is anno, mikor a kezembe akadt a "Lakat alatt - védelmi módszerek a C64-esre" c. könyv.<br />
(letölthető itt-> <a rel="nofollow" href="http://pcvilag.muskatli.hu/irodalom/cbooks/lakat/lakat.html">pcvilag.muskatli.hu/irodalom/cbooks/lakat/lakat.html</a> )<br />
Rengeteg szuper dolog van benne. Pl amiket írtál is :)<br />
<br />
VÁÁÁÁÁÁ! Már tudom a "reset trükköt". :) Az én driveom is sokszor bekrepált. Aztán 1-2 hét és magához tért. A hajamat téptem közben, mert semmi nem segített.<br />
Ha ezt 15 évvel előbb hallottam volna... Baxxxameeg! :)<br />
<br />
<a href="http://c64rulez.blog.hu/2010/06/25/in_memoriam_1541?fullcommentlist=1#c10283171" class="reply_nick_75606" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 10283171 );">@gólhaj</a>: Töriből majdnem buktam. Erre az egy évszámra viszont emlékszem. Ki tudja miért maradt meg a fejemben :)
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/25/in_memoriam_1541/full_commentlist/1#c10283171
Válasz erre: In Memoriam 1541
2010-06-26T00:45:26+02:00
2010-06-26T00:45:26+02:00
gólhaj
http://blog.hu/user/75606
én meg aszittem, hogy vmi törökvárfoglalós játékról van szó.<br />
egyébként spectrum rulez.
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/25/in_memoriam_1541/full_commentlist/1#c10283131
Válasz erre: In Memoriam 1541
2010-06-26T00:34:07+02:00
2010-06-26T00:34:07+02:00
Karnamantra
http://blog.hu/user/290124
Nekünk kazettánk volt még valamikor '85-ben, aztán a Mariahilferen vettünk egy pontilyen floppy meghajtót... édes istenem, azok a régi szép idők... volt vagy 100 játékunk, 5 joysticket tönkretettünk, apu nem győzte újracinezni... :) Ma már nem játszom, ez már nekem magas. Inkább blogolok..
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/25/in_memoriam_1541/full_commentlist/1#c10283120
Válasz erre: In Memoriam 1541
2010-06-26T00:31:24+02:00
2010-06-26T00:31:24+02:00
eml
http://blog.hu/user/416919
Volt később 1571 is, ha jól tudom? Ami jó volt több géphez is?<br />
<br />
Nekem csak Datasettem volt sajnos.
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/25/in_memoriam_1541/full_commentlist/1#c10282923
Válasz erre: In Memoriam 1541
2010-06-25T23:51:52+02:00
2010-06-25T23:51:52+02:00
Androsz
http://blog.hu/user/24459
Apám, a Kis herceg és A kis karácsonyfa meséje egyetlen löketben... :-)) Valld be, hogy néha még odamész a szekrényhez, és megsimogatod a régi kedvencet, szólsz is hozzá pár vigasztaló szót, mint az öreg kutyához. :-)))<br />
<br />
Hanem a képen látható böhönce, az alsó drive valami kamupéldány, vagy buherált darab. Vagy csak nem láttam ilyet. Eredetileg ugyanis egy nem igazán kézreálló, lefelé húzandó redőnyszerűséggel kellett a lemezt bezárni. És szerintem - ezért most hadd ne vegyem elő az én masinámat - nem volt két LED rajta, csak a hozzáférésjelző piros. De ebben lehet, hogy már elkoptak az emlékeim.<br />
<br />
Nekem olyan 1541-esem van, amelyből már kiiktatták a kopogó fejnullázást, csak simán kihúzta a fejet a szélére. Lemezformázásnál óriási különbség volt, nem ébredtek fel rá a szomszédok.<br />
<br />
Arra emlékeztek, amikor a Flight Simulator 2 (igen, MS) másolás védelme abból állt, hogy a 3. sáv végig 21-es read errorra volt formázva? Az ilyesmi mindig kreativitása ösztönzi a világot, így tehát előbb megjelentek azok a programok, amelyek a hibákat is le tudják másolni, később pedig azok a programok, amelyek tetszőleges helyre tetszőleges szektorhibákat tudtak elhelyezni, a júzer óhaja szerint. Nemhiába mondják, hogy a "hadi" technika viszi előre az ipart. :-)<br />
<br />
És az Achilles-sarok! A BAM (alias FAT) szektorában, a 18-00-ban a 2-es byte-ba ha valaki véletlenül mást írt, mint az ott levő $41, akkor a lemezének vége, csak formázással lehetett a lemezt ismét használhatóvá tenni. Van valaki, aki legalább próbát nem tett vele? Mekkora fenyegetés volt! Aztán később már én is írtam egy marha rövid kis programot, ami simán visszaállítja azt a byte-ot, és kész. Más is csinált ilyet, gondolom, egy komplex lemezbuherátor programban még láttam is ilyen funkciót. Így fejlődött a tudás a C64 családnak köszönhetően. Komolyan, olyan dolgokat tanultunk meg így, amiket az első gép tervezője sem biztosan tudott. De legalábbis nem képzelt volna. (Mint a 30-40 sprite egy képen. :-)))<br />
<br />
És volt, amikor a kis 1541 meghülyült. Még a kikapcsolás sem segített, fogalmam sincs, hogy miért. Csak a reset segített. Egyszer én csak azért mentem el a budai Skálába, mert ott kapható volt egy reset-dugasz. XD Egy 2x3-as DIN dugó, amilyet később a videómagnókhoz használtunk tucatszám, meg egy nyomókapcsoló a 2-es és 6-os lábakat összekötve. Ez volt a Nagy Titok! Atyám, milyen hülyeségek tudtak újat jelenteni nekünk akkor! Igaz persze az is, hogy még a drive memóriájának minden byte-járól is tudhattuk, hogy mi van benne, ráadásul az egész világon mindenhol az volt benne. Utoljára akkor volt áttekinthető és uralható számítógépe az emberiségnek. PC, Windows... Fekete dobozok. A 1541-es, az tiszta terep volt. Egy munkatársam csinált egy olyan másolásvédelmet, amely bizonyos szektorokat egy félsávval odébb formázott, ami aztán tényleg nem volt másolható. Csak azért volt lehetséges, mert lehetett az oprendszerében találni erre is felhasználható rutinokat. Nagy korszak volt, na, mindig ez a végső tanulság.<br />
<br />
Nemrég a rádióban mondott valaki olyat, hogy a C64-es még programoztuk, ma viszont a PC-n örülünk, ha egy képet be tudunk szúrni a kommentünkbe egy blogon. És milyen jól fogta meg a dolgot.
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/25/in_memoriam_1541/full_commentlist/1#c10282886
Válasz erre: In Memoriam 1541
2010-06-25T23:45:19+02:00
2010-06-25T23:45:19+02:00
karit
http://blog.hu/user/72587
Megríkattál...<br />
Nagyon szép volt. Köszönöm.
https://c64rulez.blog.hu/2010/06/25/in_memoriam_1541/full_commentlist/1#c10282506
Válasz erre: In Memoriam 1541
2010-06-25T22:57:24+02:00
2010-06-25T22:57:24+02:00
blacklord
http://blog.hu/user/86807
Nagyon, nagyon köszönöm ezt, pedig én kazettát és 1541-I-est csak másoknál láttam. Nekem már kapásból az áramvonalas C64-em és a hozzá való 1541-II-esem volt. Nem jellemző rám, de ez megható volt!
https://c64rulez.blog.hu/2009/08/18/vegre_itt_a_commodore_netbook/full_commentlist/1#c6984321
Válasz erre: Végre itt a Commodore Netbook!
2009-09-05T13:17:27+02:00
2009-09-05T13:17:27+02:00
vili/c64user
http://blog.hu/user/84591
Tetszik a dolog! Igaz ugyan, hogy csak egy logó, de akkor is, mennyivel másabb érzés lehet egy ilyennel netezni, mint egy klasszikus fekete, vagy ezüst színűvel! :)
https://c64rulez.blog.hu/2008/05/19/hackeljunk_c64_el/full_commentlist/1#c6469343
Válasz erre: Hackeljünk és netezzünk c64-el!
2009-07-13T10:05:05+02:00
2009-07-13T10:05:05+02:00
viktor134
http://blog.hu/user/45590
vettem hálókártyát, de tv hiányában nem tudom kipróbálni. :D
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c6469185
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2009-07-13T09:47:02+02:00
2009-07-13T09:47:02+02:00
viktor134
http://blog.hu/user/45590
<a href="http://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov?fullcommentlist=1#c4129571" class="reply_nick_guest" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 4129571 );">@Unreal</a>: <br />
<br />
itt a pont. ahhoz, hogy olyanba kezdj, ami csak később fial, ahhoz stabil háttér kell.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c6468114
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2009-07-13T00:06:00+02:00
2009-07-13T00:06:00+02:00
viktor134
http://blog.hu/user/45590
a c64 basic-je azért volt jó, mert szar volt, és mehettél a gépi kódra hamar.
https://c64rulez.blog.hu/2008/05/08/the_great_gianna_sisters/full_commentlist/1#c5036768
Válasz erre: The Great Giana Sisters
2009-02-28T20:13:54+01:00
2009-02-28T20:13:54+01:00
OLI76
http://blog.hu/user/239477
Nagyon nagy játék volt, és még most is játszható.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c5035687
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2009-02-28T17:37:53+01:00
2009-02-28T17:37:53+01:00
OLI76
http://blog.hu/user/239477
Szép vitát folytattatok. Nekem is az a véleményem, hogy régen jobbak voltak a programozók. Hogy a gép erőforrásaival jobban bántak az biztos. <br />
<br />
A nagyon profik lehet, hogy most is hasonlóan gondolkodnak, de a programozók jó része biztos nem. Ahogy látom ma már mindenki "csomagokat" használ minden apró feladatra, nem tudnak (akarnak) egy tömböt sorbarendezni, vagy egy képet betölteni maguktól, mert azzal munka van. Régebben egyszerűen BMP fájlokban tartották a grafikát, meg beépitették az EXE-be mert az kényelmes (fekete képernyőn egy kis felirat -rögtön egy megát foglal). <br />
Ha ilyeneket csináltak 10 éve (Pc-n) akkor most is lehetnek érdekes dolgok. <br />
<br />
És az igaz, hogy mondjuk 10 év alatt sokat fejlődtek a C64-es programok, miközben a hardver változatlan maradt. Ha a PC is megállna néha 6-8 évre akkor biztosan jobban fejlődnének a programozók. Az meg egy idióta dolog, hogy telepakolják mindenféle "szeméttel" a programokat, és emiatt lesz lassabb, nagyobb. (nekem egy képnéző ne akarjon videót lejátszani, meg CD-t irni stb.)<br />
<br />
A mai játékok meg azért "klónok", mert nem mernek kockáztatni a nagy cégek. Nagy hasznot akarnak, ha a piros zokni a divat akkor az lesz a játékban, mert abból van lóvé. Sok egyedi játék is van, csak nem a boltok polcain hanem a neten. Amúgy PC-re is lehet "spórolósan" programozni, nekem megvan a Rick Dangerous windows-os verziója. Jó grafikával, jó zenével csak 32 Kbyte az egész. (lehet valami versenyre készült)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4963759
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2009-02-22T16:58:23+01:00
2009-02-22T16:58:23+01:00
Ex Termesz
http://blog.hu/user/81220
Lesz még poszt?
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4741513
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2009-02-02T17:23:06+01:00
2009-02-02T17:23:06+01:00
SteveJobs
http://blog.hu/user/138771
Pfú, nagyon király blog a tied. Jó olvasni, bárcsak énis tudnék normálissan írni, nemcsak párszavas száraz szart. :-) Tényleg grat hozzá, nagyon jó volt mind1ik bejegyzés.<br />
<br />
Az optimalizálásról meg az a véleményem, hogy gyűlöletes dolog ma az, hogy egy olyan program ami negyedilyenerős gépen is elkéne h fusson több magért meg gigás ramokért sír. Szarnak nagyívből a programfejlesztők bármiféle optimalizálásra. Régen pont azért volt jobb mert megvolt a korlát, és lehetett feszegetni.. ma ez nincs.. és pl a játékoknál meg is látszik, silány szar, mind1ik, nem szórakoztatók. Régen legalább tudták ha valami szar külsőre akkor legyen eredeti.. és működött is.. mameg.. áhh. mind1is., inkább mamezok eggyet.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4429787
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2009-01-07T08:09:55+01:00
2009-01-07T08:09:55+01:00
Fruty
http://blog.hu/user/73321
Nem akarok mélyen belefolyni a dologba, csak egy apró gondolatot osztanék meg. A hardver fejlesztése nem áll meg és ha szerencsénk van, nem is fog. Ellenben igen nagy piaca van az otthoni felhasználóknak, akiket valahogy "rá kell venni" a vásárlásra. Bár nem hiszem, hogy tudatosság lenne pl a Vista erőforrásigénye és az Intel fejlesztési stratégiája között, mindenesetre egymás piacát élénkítik. Bocs, csak ezt gondoltam megosztom.<br />
<br />
@Dey: Grat a cikkekhez :)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4188085
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2008-12-08T14:03:03+01:00
2008-12-08T14:03:03+01:00
sikitomi
http://blog.hu/user/64976
Már olvastam az írást korábban, természetesen az elődjét is, de eddig nem reagáltam, mert nem történt meg velem az ami. Állás interjú, telefonon(!). Egy olyan ember kérdezgetett, akinek fingja nincs a proggolásról, fingja nincs az egészről, de ő (direkt kicsi) egy tapasztalt proggert keres. 5 évig ebből éltem, most máshol dolgozom, de nem is ez a lényeg. Szal a fószer nekiállt elméletet kérdezni. Olyat, amit anno 10 éve tanultam az iskolában és nem úgy használom már, hogy "ez az", hanem hogy "ezt kell használni, mert ez való ide" és pont. Ahogy egyesek mondják rutin. Akkor miért is nem vagyok jó? mert nem vágom fejből a 10 évvel ezelőtti tananyagot.<br />
<br />
De érdekes, hogy ha ennek a fószernak elmondaném, hogy már 20 éve proggolok, mert én barom 7 évesen már proggoltam c64-en, csak lesne, hogy az mi is. Félreértés ne essék, 10 évesen írtam az első nagyon komoly proggomat, ismerősnek nyilvántartó rendszert c64-en. Szal nem tudom. Miért kell nekem ahhoz tudni elméletet, hogy tapasztalt progger legyek, amikor egy munka abból áll, hogy "Ez és ez kell. Megtudod csinálni? Meg. Megcsináló, átadó, tesztelő, ha jön elő hiba akkor javító." Vagy csak én vagyok a barom, hogy úgy gondolom, hogy ilyen lenne értelmesen? Nagyon kifordult a világ magából, ugyebár a fentebb említett dolgok miatt.<br />
<br />
Vagy bennem van a hiba?
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4129817
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2008-12-02T15:44:28+01:00
2008-12-02T15:44:28+01:00
Ex Termesz
http://blog.hu/user/81220
azért többre vitte (=több pénzt keresett) a kis Billy, mint a szülei :)<br />
kiváncsi vagyok, mikor kezd politikai karrierbe... bár túl nagy támadási felület a windows minősége :D<br />
<br />
<br />
ui.<br />
szeretnék csak milliomodnyi pénzt összehozni az ITvel mint ő :)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4129571
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2008-12-02T15:29:18+01:00
2008-12-02T15:29:18+01:00
Unreal
Amugy jobb ha tudod a kis Billy nem a szarbol vakarta ki magat, tehetos csaladbol szarmazott, azert is futotta kis gepekre neki amit apuci vett hogy programokat irhasson, amugy jok a cikkek.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4119120
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-12-01T17:57:35+01:00
2008-12-01T17:57:35+01:00
aachi2
http://blog.hu/user/188191
azért lett világoskék sötétkék a bejelentkező két szín mert az elso gfx chipek nem szuperáltak valami jól és csak ez a kombó nézett ki normálisan... :)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/09/regi_idok_karacsonya/full_commentlist/1#c4116780
Válasz erre: Régi idők karácsonya
2008-12-01T14:51:59+01:00
2008-12-01T14:51:59+01:00
max
Nekem is tetszett az irasod! Most az ugrott most be, amikor hajnal 2-ig nyomtam a C64-en, azutan vérben forgo szemekkel lefekudtem, es az ejszakai csöndben a C64 hülése közben mindig roppant egy nagyot. Nem tudom miert, de azt a hangot nagyon szerettem.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/08/beszel_a_wizard_of_wor/full_commentlist/1#c4104990
Válasz erre: Beszél a Wizard of Wor?
2008-11-30T10:35:35+01:00
2008-11-30T10:35:35+01:00
manson karcsi
http://blog.hu/user/46467
LOL, megbaszott a sárga maci. :)<br />
a mamés gamék sok esetben jobbak hardverileg, mint c64-es társaik.<br />
csak azt érteném, mit motyog a gép. a please insert coin-on kívül csak a ha ha ha-t értettem.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4102527
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2008-11-29T21:47:42+01:00
2008-11-29T21:47:42+01:00
jobbbalmind1
http://blog.hu/user/128417
spectrumom volt! engem ussetek! (bevallom c64-re vagytam en is, legyen ez metseg! :)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4099128
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2008-11-29T13:48:15+01:00
2008-11-29T13:48:15+01:00
Dey
Lord_cica:<br />
Teljesen egyetértünk. A normálformás példának a lényege nem az egyedi ID volt, hanem más. (Bocs, ezt nem írtam bele) Ami engem kiakasztott teljesen, az kb annyi, hogy egy mezőbe egy adat. A srác egy string mezőbe belerakott akár 20 különboző adatot is, spec. karakterekkel elválasztva, aztán meg csodálkozott, hogy nem igazán tud benne keresni, meg kigyűjteni belőle bármit is. Ráadásul eltűntek munkák, vagy épp összekavarodtak az adataik. Sztem ez gányolás volt, nem programozás, meg adatbáziskezelés. Ráadásul ha bármibe belejavított, akkor biztos h a progi néhány funkciója maga alá csinált és hetekig nem működött, amíg a gyerek újra ki nem jött, hogy megberhelje. (Utána természetesen más részek nem mentek.) Tehát csak amolyan toldozott-foldozott "rendszer" volt. Állítólag 3 nap alatt rakta össze. Szóval nálam ezt jelenti a szar munka. Ezért vitázok. :) Ennyire szart még életemben nem láttam. De biztos vagyok benne, hogy rengeteg ilyen ember van még. Ja, ráadásul az említett srác egy eléggé nagy cégnek dolgozik, ő fejleszti az admin rendszerüket. LOL, de inkább sírnom kéne...
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4097705
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-29T09:50:43+01:00
2008-11-29T09:50:43+01:00
TBC
"A legtöbb mai fejlesztői környezet már a kód beírásakor figyelmeztet a hibák 40%-ra, fordításkor meg még észrevesz 50%-ot. A futás idejű hibák csak kb. 10%-ot tesznek ki. Ilyen környezetek csak típusos és objektum orientált nyelven tudják elérni ezt az arányt, mert azok megszabják a szükséges kereteket."<br />
Ez így nem igaz. Nem attól lesz kevesebb hiba egy alkalmazásban, mert történetesen OO nyelven írták. Ott ugyanannyi hibát el lehet követni, mint egy egyszerű struktúrált nyelven.<br />
Az OO hozzáértő kezekben hatékony eszköz, csak nem szabad elszállni tőle, ugyanis sok esetben a szimpla struktúrált/moduláris megoldás hatékonyabb lehet.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4097103
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2008-11-29T01:10:34+01:00
2008-11-29T01:10:34+01:00
Dey
Androsz:<br />
Köszönöm. Pont erről volt szó. De tényleg, szóról szóra. Aki eddig nem értette, ezután sem fogja.<br />
Ők a szegényebbek, nem mi. Jó érzés, ha vannak társaid a 'meg nem értettek' táborában... :)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4096766
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T23:52:40+01:00
2008-11-28T23:52:40+01:00
KeyserSoze
http://blog.hu/user/71082
Kicsit off (bár nagyon sok az off hozzászólás), ma is elég jó dolgok születnek C64-re, még mindig optimalizálnak, döntik a rekordokat (BTW, én soha nem disassemblerrel mentem neki mondjuk a vonalhúzó problémájának, hanem elkezdtem megírni): <a rel="nofollow" href="http://noname.c64.org/csdb/release/?id=72550">noname.c64.org/csdb/release/?id=72550</a><br />
<br />
Szóba került a GEOS meg effélék, ha valaki nem ismerné, itt a Contiki: <a rel="nofollow" href="http://noname.c64.org/csdb/release/?id=14635">noname.c64.org/csdb/release/?id=14635</a> (Nyílt forráskódú, multitask, van benne browser, web server, sok egyéb, és még pofás is.)<br />
<br />
Sajnos a feldobott játékok többsége nem C64-en először megvalósított ötlet volt. Vagy átirat (az Elite pl. BBC-n debütált), vagy klón, vagy legalábbis ötlet átvétel. Tisztelet a kivételnek. Máig C64 rajongóként ezeket csalódás volt felismerni, ahogy az egykori hős pixelmágusokról is csalódás volt megtudni, hogy csak Vallejót wiringeltek, jobb esetben másoltak.<br />
<br />
Sim City volt C64-re: <a rel="nofollow" href="http://www.lemon64.com/?mainurl=http%3A//www.lemon64.com/games/details.php%3FID%3D2313">www.lemon64.com/?mainurl=http%3A//www.lemon64.com/games/details.php%3FID%3D2313</a> Írtak Doom klónokat is, persze már a C64 játékipar halála után.<br />
<br />
A kódoptimalizálós vitára (különösen a játékaspektusból nézve) jó válasz a 96k-s .kkrieger: <a rel="nofollow" href="http://www.theprodukkt.com/kkrieger">www.theprodukkt.com/kkrieger</a><br />
<br />
A patchekről: Azért C64-en is voltak újabb és újabb verziók a toolokból, az ingyenesekből folyamatosan, a kommerszekből általában nem hivatalosan. Mai értelemben patchelni pár kilós, és a tömörítés miatt teljesen különböző file-okat nyilván nem lett volna értelme, de a lényeg ugyanaz.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4096398
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2008-11-28T22:51:56+01:00
2008-11-28T22:51:56+01:00
Androsz
Bambano, ha még nem találkoztál vele, akkor feltétlenül keress rá "Az igazi programozó" című réges-régi írásra. Talán abban is szó esik erről, valamint számos mulatságos igazságról.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4096374
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2008-11-28T22:47:39+01:00
2008-11-28T22:47:39+01:00
Androsz
Hát, ember, sajnos csak most tudtam idejönni, de megérte idejönni. Nagy szavak. Ezt teljesen komolyan mondom. Persze biztosan vannak, és remélhetőleg itt is lesznek, akik nem értik meg a hozzáállásodat, akik a programozásban az ipar egyik, rutinszerűen űzendő ágát látják. Ők sajnos kimaradtak egy hőskorszakból, ami csak azért baj, mert az jó volt a léleknek is.<br />
<br />
Már én is csak félig élek a programozásból, nem tudtam egy "team"-be sem hol bejutni, hol beilleszkedni. Ez természetesen a régi iskolám miatt van, ami tehát lehet nem jó is. De annyira nem bánom. Már elég öreg vagyok ahhoz, hogy megértsem az öreg órásmestert, aki komoran és bizalmatlanul méregeti a futószalagról ömlő órákat. Mi az, hogy itt egy kicsit lötyög, de jó lesz az? Mi az, hogy késik naponta másfél másodpercet? Mi az, hogy ebben az apró fekete izében van az óraszerkezet, és senki nem is sejtheti, hogy hogy néz ki, és hogyan javítható?<br />
<br />
Ezt általában korszerűtlennek, maradinak, elmaradottnak szokás nevezni. Kölyökként még én is mondhattam ugyanezt. De azt azért megtanultam azóta, hogy bizony jó érzés, ha átláthatok, szinte meghódíthatok egy területet, és a régi, elmaradott kézműves módszerrel elkészítek valamit, csiszolgatom, fényezgetem, aztán büszkén nézegetem.<br />
<br />
Sajnos én nem vagyok már elég rugalmas ahhoz, hogy a már megénekelt sietős, nemtörődöm szakmunkásokkal egy megoldás megbízhatóságán vitatkozzak, vagy éppen azon, hogy miért is nem szánhatok időt arra, hogy beletegyek a programba még valami apró furfangot, amivel a felhasználó véletlenül akkor is rátalál a helyes útra, ha egyébként elfeledné a program kezelésének bármily részletesen dokumentált fortélyait. Csak mert érdekesebb lesz tőle a program. Hajdan a Commodore Újságban feladvánnyá tettem egyszer, hogy egy bizonyos kis rutinfeladatot, mondjuk egy maximumkeresést ki tud megoldani - egy sorban, parancsmódban. Nincs GOTO, nincs IF, megoldás mégis van. Hogy mi értelme egy ilyen feladatnak? Mint a fejtörőknek: semmi, de érdekes. Régen a programozás ilyen apróságok kimunkálásával járt, egyfajta művelődés volt, számítógépen. Élvezetből, amiért szerencsés esetben tudott az ember némi fizetséget szerezni. Így aztán átérzem, mi indított erre a morcos írásra, Dey, és szerintem igazad van.<br />
<br />
Amit pedig az operációs rendszer önmagában vett erőforrásigényéről írtál, az szinte teljesen egybevág az én szavaimmal, amelyeket egyszer valahol elejtettem. Ezt így, ahogy van, ki kellene szögezni a Microsoft kapujára. Volt pofájuk piacra engedni egy Vistát, amely szó szerint megtagadja a működést egy tisztességes masinán. Aztán megsértődnek, mert nem fogy. A népeknek csak az az ósdi XP kell. Amelyhez szintén új gépet kellett vennem, persze mindenestül, mert nehogy már bármelyik régi alkatrész felhasználható legyen két évvel később, beleértve a házat magát is. Szóval lehet dicsérni Gates urat ifjúkori lelkesedéséért, tehetségéért, üzleti érzékéért, de a tulajdonában levő cég később mintha harcot hirdetett volna a fogyasztó ellen, minden marketing-álca ellenére. ("Csak egy kattintás..." Hány embert kellett győzködnöm arról, hogy ez puszta álomkép.)<br />
<br />
Igen, Dey, amit a "totális hatalom érzésé"-ről írsz, azt a PC-sek feltehetően nem is ismerik. Amikor tudod, hogy ha a parancsfeldolgozót $A474-nél meghívod, akkor az ezt vagy azt csinál (sajnos már nem emlékszem... De még megvan a kódkönyvem!), vagy hogy az ember megengedhette magának, hogy RAM-ba másolja az egész Kernalt, aztán ott lecseréljen néhány kódrészletet, és így futtasson a játékjához egy tuningolt rendszert. Vagy hogy a kazettapufferben van kábé 120 szabad byte, oda be lehet tenni egy-két gépi szubrutint vagy rendszerbővítést. Vagy ha a nullás lapon az egyik byte-ot megfelelően megváltoztatom, akkor nagyobb lesz a billentyűpuffer, vagy éppen lemezre tudom menteni a Kernal alatti RAM tartalmát is. És így tovább. Én utoljára akkor tudtam, hogy mi is zörög a gépben, a DOS alatt még voltak próbálkozásaim, a Windows alatt pedig már kénytelen vagyok elfogadni, hogy a gép kizárt a saját irányításából. Ha elindítok egy más által megírt és már a mérete miatt is ellenőrizhetetlen kódot, akkor talán remélhetem, hogy az nem dönti romba a gépet. De csak remélhetem. A megfigyeléséről, horribile dictu a módosításáról már csak kivételes esetekben lehet szó. Pedig én még most is szeretek belepiszkálni a dolgokba, mégis megvonják már tőlem ezt a kis örömöt is. :-)<br />
<br />
Túlságosan is nosztalgiázó volt, amiket írtam, de mint ahogy a nosztalgiával gyakran előfordul, azok, akik már nem értik, szegényebbek valamivel. És még a szájuk is nagy...<br />
<br />
Üdv, Dey, jó írások voltak.
https://c64rulez.blog.hu/2008/08/01/kicsoda_covboy/full_commentlist/1#c4096327
Válasz erre: Kicsoda CoVboy?
2008-11-28T22:42:12+01:00
2008-11-28T22:42:12+01:00
zipi
+még az 576os korszak is volt :)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/09/regi_idok_karacsonya/full_commentlist/1#c4096222
Válasz erre: Régi idők karácsonya
2008-11-28T22:29:44+01:00
2008-11-28T22:29:44+01:00
zipi
csak az előttem szólókat tudom ismételni, habár én egy jó pár évvel fiatalabb vagyok, de hasonló emlékeim vannak nekem is c64. később pascal + assembly, magadtól rájönni a dolgokra, aztán egy régi p norton könyv :)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4096163
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2008-11-28T22:22:28+01:00
2008-11-28T22:22:28+01:00
Lord_Cica (törölt)
http://blog.hu/user/48688
Dey: na a normálformás példád az pont jó, de ellenkező szempontból :)<br />
Az nf-es optimalizálás a tárterület hiányos korszakban volt fontos, mert mindig adatokat használtak elsődleges kulcsnak hogy spóroljanak a hellyel.<br />
Ma már ugye mindenki auto increment-es id-t használ a rekordok azonosítására, és az az elsődleges kulcs. Így nincs szükség normalizálásra, mert a függőségek teljesen elkülönülnek.<br />
Ha keresni akarnak más mezőkre gyorsan, akkor azokra indexeket tesznek. Ha azt akarják, hogy egy mező egyedi legyen, akkor unique indexet tesznek rá.<br />
Ez sokkal kényelmesebb a programozó szempontjából és megkönnyíti az absztrakciót is. (A lekéréseken gyorsít is) És nem kell gondoskodni egyedi azonosítóról sem.<br />
A bökkenő csak az, hogy több helyet használ. De ha van, akkor miért ne használja? A céges adatbázisok 90%-ánál remény sincs arra, hogy beteljen a 200 gigás vinyó a szöveges adataikkal. Inkább a feltöltött file-ok okozhatnak gondot, de azokat amúgy sem célszerű a táblákba tenni.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4096129
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T22:18:17+01:00
2008-11-28T22:18:17+01:00
throwthisaway
Üdv.<br />
<br />
Csak egy kis hozzáfűznivaló:<br />
A régen tudtak hibátlanul fejleszteni/ma meg patch hegyek vannak dologra pl. kifejezetten jó ellenpélda Commodore hardverei.<br />
Mint, ahogy a cikkben is szerepelt tipikusan "lóhal állában" dobálták össze a prototípusokat és ez bizony gány hardvert eredményezett. Rengeteg hibáról tudnak azok, akik komolyabban foglalkoztak annak idején ezen eszközök programozásával. (akár 6502 issue, akár Basic interpreter hiba, etc...). Vagy elég csak utánaolvasni a C128 történetének (külön figyelemmel tervezési gányolásra). Külön kedvencem az a történet, amikor a bemutató (talán pont CES) előtti, éjaszaka az FDD OS-éért felelős ember disk editor-ban hegesztette a C128 ROM-jának kódját, mert a gép hajlamos volt összefo*ni magát valami szinkronhiba miatt. Vagy tipikusan ilyen a gány dolog a Z80 és a 8502 egy buszra helyezése.<br />
Szóval nem igazán értem ezt a "régen jobb volt" szemellenzős dolgot.<br />
<br />
A Crysis-nak meg azért kell annyi RAM, mert 500 Mb textúra, vagy a modellek(+BSP tree) az 500 MB, nem kevesebb. Az adatokhoz képest a kód sok nagyságrenddel kisebb. Itt nincs igazán mit elcseszni, hogy dupla akkor legyen a memóriafoglalás...<br />
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/06/heroes_of_might_and_magic_0/full_commentlist/1#c4096110
Válasz erre: Heroes of Might and Magic 0
2008-11-28T22:15:59+01:00
2008-11-28T22:15:59+01:00
zipi
hello<br />
én anno h2vel kezdtem. emlékszem, hogy örültem amikor a demoval játszottunk már egy jó ideje, és anyám hazaérkezve a kezembe nyomta életem első számítógépes újságát 576kbyte, amiben benne volt a Heroes 2 leírás :) felejthetetlen volt az öröm.<br />
utána találkoztam a king's bountyval. de egy olyan verzióval ami magyar volt! azóta is keresem ezt a változatot de sehol nem találom, a főellenségek nevei vicces nevekre voltak lecserélve. jópár évvel később megtaláltam az eredeti angol változatot interneten theunderdogs...<br />
meglepődve tapasztaltam, hogy nem magyar<br />
ha esetleg tud valami infót a magyar változatról azt megköszönném!
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4096078
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2008-11-28T22:12:52+01:00
2008-11-28T22:12:52+01:00
Bambano
http://blog.hu/user/28424
azért az sem volt semmi, hogy a legenda szerint az első basicet lyukszalagra lyukasztva tolták be az altairbe úgy, hogy előtte soha nem látták futni, csak ott az éles átadáson.<br />
<br />
gondolom ezért nézik a vevőket most is bétatesztelőnek.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4096051
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T22:10:33+01:00
2008-11-28T22:10:33+01:00
Bambano
http://blog.hu/user/28424
de szép is volt lemezrendező rutint írni a 1541 ramjába... :)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4096040
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2008-11-28T22:09:39+01:00
2008-11-28T22:09:39+01:00
sala
Én kis naív azt hittem, hogy egy C64-es blogon nosztalgiázó harmincasok beszélgetnek, és veszekedés csak akkor van, ha egy-egy kósza spektrumos idetéved.<br />
<br />
Erre egymást ölitek. Minek?<br />
<br />
Ja, és a muszáj pontos j.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4095562
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T21:23:16+01:00
2008-11-28T21:23:16+01:00
bodesco
"De bizony maradiság és dilettantizmus ha egy programozó arra fecsérli az idejét, hogy 10 bájtot vagy 10 órajelet megspóroljon"<br />
Ez igaz lehet asztali számítógépek esetében, nem realtime alkalmazásoknál. Én a munkahelyemen beágyazott szoftverek fejlesztésével foglalkozom, ahol 128k gyorstárba kell, hogy beleférjünk, valamint 5 mikroszekundum spórolásnak az interrupt-kezelésnél igen-igen örültünk. Nem beszélve arról, mikor az ember a külső tárba történő hozzáféréseket debuggolja 2 hétig, mert egy cache miss 120 ns-ba kerül, amiből ha van 10, már 1,2 us-al nő a futásidő :)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4095536
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2008-11-28T21:21:23+01:00
2008-11-28T21:21:23+01:00
nyomasek_bobo
http://blog.hu/user/44552
Látszik, itt nincs index címoldal. Amúgy egyetértek veled mindenben, talán az MS-szidásban nem annyira. Ha nem ők, kitalálta volna más a Marktingesek Álmát (alias win).
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov/full_commentlist/1#c4095512
Válasz erre: MS Basic háború folyt.köv.
2008-11-28T21:19:47+01:00
2008-11-28T21:19:47+01:00
algi
http://blog.hu/user/107108
Azt még hozzátenném, hogy az sem biztos, hogy Bill Gates olyan erkölcstelen. Elvégre _ma_már_ a munka oroszlánrészét nem ő végzi, így aztán a gányolás sem az ő műve, hanem a Ms-cég alkalmazottaié.<br />
<br />
Elég nagyot néztem azon az ominózus Gates-levélen (mondjuk sokak szerint kamu).
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/09/regi_idok_karacsonya/full_commentlist/1#c4095451
Válasz erre: Régi idők karácsonya
2008-11-28T21:15:53+01:00
2008-11-28T21:15:53+01:00
keszvagyok
http://blog.hu/user/77569
zsír írás, emlékek, emlékek :)<br />
köszi 4 érte!
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4095354
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T21:09:19+01:00
2008-11-28T21:09:19+01:00
Poha
http://blog.hu/user/57792
Martian: <br />
De ki a halal fejlesztett basicben? Az m$? :-)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4095270
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T21:02:25+01:00
2008-11-28T21:02:25+01:00
Martian (törölt)
http://blog.hu/user/32406
A C64 Basic a ZX Spectruméhoz képest egy bugos, félig összelapátolt akármi volt.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4095257
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T21:00:56+01:00
2008-11-28T21:00:56+01:00
Poha
http://blog.hu/user/57792
Indeed mate Dey, elolvastam, Te tenyleg erdemes vagy kommentelesre a temaban!
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4095203
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T20:56:28+01:00
2008-11-28T20:56:28+01:00
Androsz
Rendben, Dey, lássuk, találkozunk a szomszéd szobában... :-)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4095150
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T20:51:04+01:00
2008-11-28T20:51:04+01:00
Poha
http://blog.hu/user/57792
Androsz:<br />
Koszonom, legalabb valaki erti mirol beszelek! :-)<br />
Regebben ez olyan szamtech fak jelleggel mukodott. Atadtuk egymasnak az infot, hogy jobbak legyunk egymas altal.<br />
Szerencsere meg ma is muxik ez kulonben nem lennenek talalatok a google-n! Maig el egy mag, ami sohasem fog kiveszni szerencsere. Az a mag, aki elvezi az IT-t, megosztja a tapasztalatait es mukodteti ezt a rendszert! Szerencsere most mar mukodeskepesebb thx 2 the net!
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4095092
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T20:46:37+01:00
2008-11-28T20:46:37+01:00
Dey
http://blog.hu/user/55643
Khmm... Érdekes.<br />
<br />
Folytatom... :)<br />
<br />
<a rel="nofollow" href="http://c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov">c64rulez.blog.hu/2008/11/28/ms_basic_haboru_folyt_kov</a>
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094858
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T20:26:28+01:00
2008-11-28T20:26:28+01:00
Androsz
Poha, rátapintottál arra, úgy hiszem, ami nekem is fáj még kicsit. Régen ha valaki tényleg jó programot akart írni, akkor nagyon kellett ismernie a gépet is, és tudnia kellett valami olyat, amit az ihlethez is lehet hasonlítani. Ma már... Valaki korábban írta, hogy végre ma már nem kell négyjegyű IQ ahhoz, hogy valaki programot írjon. Hát épp ez az. Régen is voltak rossz programok, (még) felkészületlen programozók, én is az voltam egyszer, természetesen. De jó programot csak jó programozó tudott írni. Ma már kétjegyű IQ-val is lehet elsőre komolynak, sőt, jónak látszó programot írni. Igaz, ma már pénzért teszik, régen a programok jó része hobbiból született. Nekem is ott van a neten egy csomó kisebb-nagyobb C64-es programom, némelyik kimondottan rafinált darab, és azért van fenn, mert én betettem a közösbe, önként. Ez régen így volt szokás sok esetben. Nem is gazdagodtam meg. :-)<br />
<br />
Egyébként a 80-as évek közepén már volt Google. Nálunk legalábbis. Félhangosan felkérdeztünk a többi görnyedt alak között, hogy nincs-e valakinek egy jó kis megoldása a problémára. Általában volt valami találat. ;-)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094813
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T20:22:11+01:00
2008-11-28T20:22:11+01:00
Poha
http://blog.hu/user/57792
Lord_Cica: "én ezért rettegek attól, hogy a google egyszer csak fizetőssé teszi a szolgáltatását"<br />
<br />
Pedig nem kellene. A google mar ezen tul jar es felismerte, hogy szolgaltatast adok es a szukseges penzt beszerzem mashonnan ... Hirdetes, stb. Nem ugy, mint pld. az m$ hotmail aki penzt szed a pop3 szolgaltatasert 2008ban. Sztem ok az 1etlenek!<br />
(na jo azert biztos ami nem, en is backupomom a gmailemet idokozonkent :-)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094706
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T20:12:58+01:00
2008-11-28T20:12:58+01:00
Lord_Cica (törölt)
http://blog.hu/user/48688
Poha 2008.11.28. 20:05:54<br />
<br />
én ezért rettegek attól, hogy a google egyszer csak fizetőssé teszi a szolgáltatását. Illetve akkor biztos befizetnék rá. (egyébként, ha a 80-as években lett volna google, akkor is mindenki használta volna a szenvedés helyett)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094691
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T20:10:54+01:00
2008-11-28T20:10:54+01:00
Poha
http://blog.hu/user/57792
+ anno egy programozo el volt vagva a vilagtol (nem is letezett)<br />
ma egy programozo a vilag nelkul halott!
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/08/beszel_a_wizard_of_wor/full_commentlist/1#c4094673
Válasz erre: Beszél a Wizard of Wor?
2008-11-28T20:09:28+01:00
2008-11-28T20:09:28+01:00
Taktikai Reset
http://blog.hu/user/45372
méghogy a cs-hez meg codhoz kellenek villámreflexek :))
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094665
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T20:08:48+01:00
2008-11-28T20:08:48+01:00
Androsz
Igen, Dijkstra, nem értem, hogy ezzel mi probléma, vagy hogy van-e probléma. Nekem bő huszonöt éve még vagy már tanították, bár ha jól tudom, az ELTÉ-n még mindig tanítják. Nem elsősorban a strukturálással van bajom, bár annak merevsége számos programnyelven való megvalósítását kizárta. Az a matematikai kinézetű programtervezési rendszer, amit az alapelvekhez rendeltek, na azt szerintem még sosem használták komoly program megírásához.<br />
<br />
Az MTA ezek szerint meghozta ezt a marha döntést? Én csak azt hallottam, hogy vita alatt áll. Hát, gratulálok nekik. Szóval Dejksztra. Remekül néz ki.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094633
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T20:06:00+01:00
2008-11-28T20:06:00+01:00
Lord_Cica (törölt)
http://blog.hu/user/48688
Na csak a microsoftról nem volt szó.<br />
Tehát tényleg lehet, hogy a C64-ben lévő BASIC nagy részét maga bill gates kódolta? vagy mivan?<br />
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094631
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T20:05:54+01:00
2008-11-28T20:05:54+01:00
Poha
http://blog.hu/user/57792
Szo ami szo, oneletrajz<br />
Ha untat ugord at...<br />
8 eves korom kornyeken sikerult hozzajutnom a C64emhez (Gorenje hutoben, becsbol, junoszt tvvel :-)<br />
kb. 10 eves lehettem, amikorra a basicet mar nagyon jol ismertem es ekkor elgondolkodtam, hogy hajajj ez igy nagyon ratyi (lsd. eredeti targy, m$, stb.), kell, h legyen valami a basic mogott.<br />
Es rajottem, h yes, gepikod a kulcs. Data Becker korszak, bujva a konyveket es a magazinokat, begepelve a millionyi poke szamokat es bosszankodva, ha nem mukodtek.<br />
Aztan, panelban lakvan a hasonlo geekek megosztottuk az okossagokat (web -0.1) es eljott a gepikod korszak.<br />
Turbo assembler kazettan, $xxxx-$yyyy mindegyiknek egy kulon kazi (1541hez tul csorok voltunk) Load error bosszankodas, tape drive okollel vagas, uj tape drive beszerzese, stb. :-)<br />
Aztan elkezdodott az igazi assembly korszak, disassembly, demo kodolas, karaktermodositas, rasteridozites, tobb, mint 8 sprite, stb. Ezt mind tobben, csapatjatekoskent. Nem voltam egy rohadt nagy spieler, de azert jo voltam.<br />
Aztan szakkozep, pascal. Kegyetlen jo dolgokat muveltem/tunk, de semmi emlitesre melto.<br />
Suli vege, egyetem/elso melok, m$ admin alap pascal/delphi fejlesztesek.<br />
Aztan jott az igazi "forradalom" a karrieremben, ami az SAP volt. Imadtam, unix, oracle, java, abap!<br />
Multikrol multikra ugralva, vegul kikotottem a middlewarenel. Integracio a rendszerek kozott.<br />
Rohadt nagy tapasztalapot szereztem az SAP, Siebel es a WebSphere termekekben. Most tobb, mint 10 evet ugrottam at.<br />
Jelenleg Angliaban elek es az egyik vezeto bank rendszereit fejlesztjuk, (act. project £88m), >200 professional, Siebel, WMIMB, WAS, ICBS. AIX es AS400 alatt.<br />
Mit akartam ebbol kihozni:<br />
- Minden ami ebben elinditott a C64es multam<br />
- Megtanitott utalni minden M$ termeket az NT3.51 utan a hulye bugjai es primitiv mukodese miatt. (hozzateszem NT4 MCSEm van es anno buszke is voltam ra, de ma mar a CVben sem szerepel)<br />
- Mara igazi unix alapu oprendszert hasznalok, ami ugy mukodik, ahogy az ember 2008ban elvarna(OSX)<br />
- Imadtam azt a hierarchiat amit a C64 adott.<br />
- Qrva sok idombe telt, mire a C64 assembly es a pascal linear programozas utan sikerult megertenem az OOP lenyeget es mukodeset.<br />
- Most mar tudom, h mi a kulonbseg irni egy standalone C64 appot es csoportokban dolgozni, beleertve a verziokovetest, project managementet, koltseghatekonysagot, change managementet, hibakovetest, stb.<br />
- Es a legfontosabb!!!! Kb. 10%at hasznalom annak a programozasi tudasnak ill. osztonnek, mint amit a C64 asm korszakomban eltem. A tobbit mind megtalalhatom a googlen. Es itt vesztette el az egesz a varazsat. Anno 1x evesen az egesz kihivas volt, mara mar csak egy rutin melo amibol az ember megel. :-( ha ismersz 1 programozasi nyelvet alaposan (nalam j2ee + esql) a tobbi mar csak google. Es le sem szarom milyen lassu, a cegek ugyis be fognak ruhazni a szukseges hardwarre...
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094590
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T20:02:08+01:00
2008-11-28T20:02:08+01:00
Árpi
JK: "De bizony maradiság és dilettantizmus ha egy programozó arra fecsérli az idejét, hogy 10 bájtot vagy 10 órajelet megspóroljon, amikor egyetlen órányi bére több, mint amennyibe 1 GB memória vagy +1 GHz processzorsebesség kerül. Legalábbis piaci keretek között az."<br />
Csakhogy a programozó órabérét egyszer kell kifizetnie valakinek, a GB memóriát és a ! 1 GHz procit pedig százmilliószor.<br />
Valamint ha egy programnak csak egyszer kell lefutnia, akkor tényleg fölösleges az erőforrásokon túl sokat vacakolni. De ha egy rutin abban az egy programban is milliárdszor fut le minden gombnyomáskor, akkor akár egyetlen órajel megspórolásán is múlhat, hogy az egész rendszer használható, vagy halálosan lassú.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094408
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:46:27+01:00
2008-11-28T19:46:27+01:00
Lord_Cica (törölt)
http://blog.hu/user/48688
Androsz: ja a Dijkstra elméletére utaltál? oké<br />
(egyébként az MTA néhány hónapja kiadott egy határozatot, hogy minden idegen szót lehet kiejtés szerint írni. Már alig várom, hogy a magyar szavakat is lehessen)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094361
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:42:45+01:00
2008-11-28T19:42:45+01:00
Androsz
Lord_Cica, a négyzetes rendben van, az interface (én már csak ilyen régimódi vagyok, nekem ez a fészek sajna rosszul fest) nem egészen. Egyrészt ki így hívja, ki úgy, ebben még a módszertani könyvek sem lehetnek annyira merevek, ráadásul az átjáróban, ahogy a fogalom bennem működik, nem feltétlenül van sem paraméter-átadás, sem adattípus-konverzió, hanem csak egy kilépési pont, mondjuk. Gusztus dolga, ez már igazán a programozó magánügye, amíg olvasható, amit csinált.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094313
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:38:05+01:00
2008-11-28T19:38:05+01:00
Androsz
Rendben, komment, szorozd meg kettővel, még akkor is jól jövünk ki. :-D<br />
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094307
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:37:34+01:00
2008-11-28T19:37:34+01:00
Lord_Cica (törölt)
http://blog.hu/user/48688
Androsz 2008.11.28. 19:34:26<br />
<br />
Erről volt szó eddig. Magasabb szintű igényeket elégítünk ki, cserébe több erőforrást használunk. Nincs más út.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094294
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:36:21+01:00
2008-11-28T19:36:21+01:00
komment
Androsz:<br />
<br />
8 biten ;-)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094291
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:35:57+01:00
2008-11-28T19:35:57+01:00
Lord_Cica (törölt)
http://blog.hu/user/48688
Androsz 2008.11.28. 19:27:47<br />
<br />
négyzetesen, interfészeken<br />
És nem csak a kapcsolatok okozzák ezt, de főleg azok.<br />
Amíg nem ismertem az OO, és is ezt hittem. De 10-szer könnyebb vele a munka. És iszonyatos mértékben egyszerűsít (csökkenti a komplexitást). Főleg az öröklésnek köszönhetően. Másrészt korlátokat szab a programozóknak, ami csapatmunkánál nagyon fontos, mert az ördög sohasem pihen.<br />
Szóval: szerezd meg hát mind!
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094279
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:34:26+01:00
2008-11-28T19:34:26+01:00
Androsz
Egy sima DLL ritkán nagyobb 50-60 kB-nál? A C64-en egy teljes oprendszer és egy tűrhető interpreter fért bele 16 kB-ba. :-)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094243
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:30:30+01:00
2008-11-28T19:30:30+01:00
Lord_Cica (törölt)
http://blog.hu/user/48688
balazs 2008.11.28. 19:26:05<br />
<br />
de az is igaz, hogy főleg a multimédiás cuccok miatt híznak mint a disznó. Pl. ha beleraksz egy ikont vagy egy képet az exe-be, akkor már kapásból a tízszeresre nőhet. .NET-es sima dll-k, ha csak kódot tartalmaznak, akkor ritkán nagyobbak 50-60 KByte-nál.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094219
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:27:47+01:00
2008-11-28T19:27:47+01:00
Androsz
Lord_Cica, nekem meggyőződésem, hogy az OO mint módszer nem jobb, csak más. Sosem láttam még olyasmit, amit OO-val meg lehet oldani, anélkül pedig nem. Nem a struktúra oldja meg a feladatot, hanem a program utasításai.<br />
<br />
Azt írod, hogy a részek közötti kapcsolatok négyszeresen növekednek. Nos, én kevés módszertani könyvet vettem kézbe azóta, hogy Dijkstra úr kínosan alkalmatlan struktúrálási előírásaival megismertettek, de annyit már én is megtanultam, hogy a program egységei ún. átjárókon érintkeznek csak egymással. A kisebb egységek is, és a nagyobbak is. Nincs minden rutinból átjárás a többibe, mert az nemcsak őrültség lenne, hanem iszonyatosan szar munka is. Biztos vagyok benne, hogy te sem hivatkozol kódrészletekre összevissza, ahogy éppen kedved támad. Bár abból, amit írsz, az az érzésem, hogy éppenhogy neked vannak rossz tapasztalataid a nagyobb projektekkel, meg a programozókkal is.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094213
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:26:38+01:00
2008-11-28T19:26:38+01:00
Lord_Cica (törölt)
http://blog.hu/user/48688
xstranger 2008.11.28. 19:22:39<br />
<br />
Ez fura, mert én is ezt mondom. Szal itt valami kommunikációs gikszer van.<br />
Nem állítottam, hogy minddel van baj. De ha baj van akkor az esetek 90%-ban ez a baj.<br />
És szerintem is javult a minőség, és ez főleg a fejlesztési módszereknek és az OO-nak köszönhető.<br />
Ma már az intelligenciáról áthelyeződött a hangsúly a tudásra és a tapasztalatra.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094207
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:26:05+01:00
2008-11-28T19:26:05+01:00
balazs
Az első játékprogramomat C16-ra irtam 16k memória, és abban már a képernyő memória is benne volt... mindezt a beépített inline assemblerben (nem is volt igaz assy, inkább csak egy gépki kód értelmező...) azt hiszem, akkor tudtam a leg hatékonyabban programozni. Azóta egyszerű (irodai) alkalmazásokat is remekül fel tudok hízlalni több 10 megágány exe-re.... és persze fogalmam sincs. hogy pontosan mi is történik a gépben. <br />
<br />
Más a szemlélet... a vas olcsó, az ember drága - emiatt nem hatékonyak a mai pc-s programok. <br />
<br />
Jó volt azért a commodore időszak :)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094206
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:26:05+01:00
2008-11-28T19:26:05+01:00
komment
Az OO gyakran csak kódpuffasztás. Fontoskodás a nagy büdös semmiért.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094167
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:22:39+01:00
2008-11-28T19:22:39+01:00
xstranger
"A mai programozókkal nem az a baj, hogy nem ismernek sebességnövelő, vagy méretcsökkentő trükköket (ezekre ugyanis baromi kevés helyen van szükség), hanem az hogy nem ismernek szoftverfejlesztési módszertanokat, és nincs OO tapasztalatuk."<br />
<br />
Mi az hogy baj? Ugyerted az osszes programozo a vilagon kutyauto?? Mert az ilyen altalanosito kifejezeseknek nem sok ertelme van.<br />
<br />
A szamitogepek elterjedesevel egyre tobb programozo kellett a vilagnak amit mar nyilvan nem lehetett nehany zsenivel meg geekkel megoldani. Ezert vannak technologiak amiknek a segitsegevel egy atlagos kepessegu ember is reszt vehet szotverfejlesztesben lehetoleg valami okosabb ember iranyitasaval. <br />
<br />
100%-ig biztos vagyok hogy a mai top 10% programozo klasszisokkal jobb a 20 evvel ezelottieknel egyszeruen a 20 ev alatt felhalmozott tudas es a statisztikailag nagyobb programozo halmaz miatt.<br />
<br />
Amugy nem vagyok programozo csak nem szeretem ha nosztalgikus alapokon egy egesz szakmat leolt valaki.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4094095
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:14:29+01:00
2008-11-28T19:14:29+01:00
Lord_Cica (törölt)
http://blog.hu/user/48688
Androsz 2008.11.28. 19:00:57<br />
<br />
"a mai nagyobb terjedelmű program komplexitása NEM NŐHET"<br />
<br />
hehe, na ebből már sejthető, hogy nincs tapasztalatod nagyobb projekttel<br />
<br />
"A jó programozó régen is, ma is elkészít egy rutint, teszteli, hibátlanra csiszolja, és utána lép tovább"<br />
<br />
pont a részek közötti kapcsolatok miatt négyzetes a komplexitás növekedés. Mellesleg ez nem csak tapasztalat, de a szoftverfejlesztési szakirodalom álláspontja is.<br />
(pl: Ian Sommerville: Software engineering)<br />
A mai programozókkal nem az a baj, hogy nem ismernek sebességnövelő, vagy méretcsökkentő trükköket (ezekre ugyanis baromi kevés helyen van szükség), hanem az hogy nem ismernek szoftverfejlesztési módszertanokat, és nincs OO tapasztalatuk.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4093976
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:04:08+01:00
2008-11-28T19:04:08+01:00
Lord_Cica (törölt)
http://blog.hu/user/48688
biziclop 2008.11.28. 18:54:14<br />
<br />
Már bocsi de én azt írtam, hogy dokumentáció mindig kell, akár C# akár assembly.<br />
<br />
"Ha nem hiszed, probalj meg ertelmezni egy disassembler outputot es hasonlitsd ossze a raforditott idot egy ugyanannyi soros, class file-bol visszafejtett Java koddal."<br />
<br />
Minek java-t visszafejteni? Te így keresel hibákat?
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4093939
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T19:00:57+01:00
2008-11-28T19:00:57+01:00
Androsz
Xstranger, az általad említett játékok többnyire valóban kiválók, és látványosak is. Húsz évnyi fejlődés után ennyit el is várok.<br />
<br />
Lord_Cica, a mai nagyobb terjedelmű program komplexitása NEM NŐHET. Sőt, ma még jobban kifésült programokat kell írni, épp azért, mert már nem tekinthető át egy egész projekt kódja. A jó programozó régen is, ma is elkészít egy rutint, teszteli, hibátlanra csiszolja, és utána lép tovább. Ekkor ugyanis akármekkora programot írok, nem kell aggódnom attól, hogy elveszek benne, hogy égig nő a hibák száma.<br />
<br />
A régi, szekvenciális struktúrájú program, ha jó, akkor a szerkezete unalmasan egysíkú. Ha gubancos, akkor nem bravúros, hanem rendetlen. Ahhoz aztán tényleg kell a dokumentáció, ha módosítani akarjuk. Az eseményvezérelt struktúra sajnos több kereszteződést okoz a szerkezetben, de a kényelemért ez az áldozat.<br />
<br />
A C64-en 320x200 pixeles grafika volt. Ma 1024x768. Ráadásul régen bitképes, ma vektor/polinomgrafika az általános, ami kisebb kódot eredményez. Szóval én közvetlen okát nem látom a programok megszépülésében a százszorosra növekedett terjedelemnek. Akkor vajon mi okozza?<br />
<br />
Még valami: ha ma letöltök egy akárki által akármikor írt C64-es programot, akkor átírom floppyra, nyomom a gépbe... és fut. Zokszó nélkül. A világ összes C64-esén, bárhol is van. Nem kell új processzor, sem nagyobb memória, különösen pedig új oprendszer, a Kernal ugyanaz, az interpreter ugyanaz, minden portbyte ugyanott van, huszonöt éve. Ez a kellemes lehetőség mára sajnos tökéletesen feledésbe merült.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4093858
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T18:54:14+01:00
2008-11-28T18:54:14+01:00
biziclop
Lord_Cica:<br />
<br />
Probaltal assemblyben programozni? Probaltal assemblyben programozni anelkul, hogy dokumentald a munkadat?<br />
<br />
Es ugyanez Javaval.<br />
<br />
Probaltal Javaban programozni? Probaltal Javaban programozni doksi keszites nelkul?<br />
<br />
Melyik volt a konnyebb? Ugye, hogy ugye.<br />
<br />
Tevhit, hogy az alacsony szintu nyelvekhez nem kell dokumentacio, oda kell csak igazan.<br />
<br />
(Ha nem hiszed, probalj meg ertelmezni egy disassembler outputot es hasonlitsd ossze a raforditott idot egy ugyanannyi soros, class file-bol visszafejtett Java koddal.)
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/08/beszel_a_wizard_of_wor/full_commentlist/1#c4093757
Válasz erre: Beszél a Wizard of Wor?
2008-11-28T18:43:36+01:00
2008-11-28T18:43:36+01:00
ern0
http://blog.hu/user/60
A Commodore 364-ben is volt beszéd ROM <a rel="nofollow" href="http://www.old-computers.com/museum/photos/Commodore_364_System_s1.jpg">www.old-computers.com/museum/photos/Commodore_364_System_s1.jpg</a><br />
<br />
Mondjuk igaz, csak 2 db létezik belőle a világon.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4093746
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T18:42:51+01:00
2008-11-28T18:42:51+01:00
biziclop
JK: irigylem a naivitasodat. Nem, nem a jatekfogyasztok iranyitjak a piacot, a hardvergyartok iranyitjak a piacot, es ok teremtik az igenyeket is. <br />
<br />
Mit gondolsz, miert van az, hogy a mai jatekok celkozonsege a 10-12 eves korosztaly, es nem a 18-35 eves korosztaly, mint regebben, meg ahogy logikus lenne? <br />
<br />
Meg ez a buta hozzaallas is, hogy a mai programozok nem rosszabbak, csak tobb az eroforras. Nem, a mai programozok pont azert rosszabbak, mert korlatlan eroforras all rendelkezesukre. Nem azert rosszabbak, mert butabbak, vagy rosszabb iskolaba jartak, hanem mert sose voltak rakenyszeritve, hogy komolyan odafigyeljenek a munkajukra. Nem veletlenul van ez igy: a 80-as evek C64 programozoja kezmuves volt, a mai programozo meg csak egy jolkepzett szakmunkas a bytegyarban.<br />
<br />
En nagyjabol a hataron billegtem, bar a C64-bol kicsusztam, azert kodoltam meg 1k-s introt demoversenyre PC-n, meg tudtam fejbol, hany ciklus egy adott muvelet a 286/386-oson. (Azert volt referenciakonyvem is, humoros olvasmany.)<br />
<br />
De most mar ugy vagyok vele, hogy pontosan tudom, hogy reg elvesztettem a fonalat a hardverrel kapcsolatban, Javaban programozok egy virtualis gepre, amit ugyan eleg jol ismerek, de azzal is tisztaban vagyok, hogy ez alatt meg van x reteg, amirol csak halvany gozom van.<br />
<br />
Azt mondod, dilettans az, aki ma kompakt kodot gyart? Vajon dilettans az is, aki manapsag kezzel kovacsol vasat, amikor ott vannak a jo kis gepek, meg gyarthatsz ontottvas cumokat teljesen automatizalt gyarakban? Lehet, hogy dilettans, de tizszer-szazszor annyiert tudja eladni a cuccat, mint a gyari szar. Szeretnek en olyan dilettans lenni.<br />
<br />
A szoftveriparban sajnos meg nem tartunk ott, hogy ujra elkezdjek ertekelni a kezmuvesseget, es amig a hardvergyartok diktalnak, addig nem is fogunk.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4093699
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T18:37:13+01:00
2008-11-28T18:37:13+01:00
ern0
http://blog.hu/user/60
Aki oldschool UI-ra vágyik, annak az OpenGEM-et tudom ajánlani <a rel="nofollow" href="http://sourceforge.net/projects/opengem/">sourceforge.net/projects/opengem/</a>
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4093605
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T18:26:49+01:00
2008-11-28T18:26:49+01:00
ern0
http://blog.hu/user/60
Igazán a C16 (C116, Plus/4) ösztönzött kódolásra, ugyanis beépített monitora volt (vagy a C128).<br />
<br />
Aki vágyik a 6502-re, annak <a rel="nofollow" href="http://6502asm.com/">6502asm.com/</a> - agyament dolog, 6502 assembler + emulátor javascriptben(!). Van egy 32x32 chunky képernyő 16 fix színnel (felső nibble érdektelen) fix címen, random generátor (mindig mást olvasol ki egy címről) és billentyű leolvasás (a lenyomott billentyű ascii kódját olvasod ki egy címről). Lehet alkotni!
https://c64rulez.blog.hu/2008/07/28/c64_a_palyaudvaron/full_commentlist/1#c4093562
Válasz erre: C64 a pályaudvaron
2008-11-28T18:23:04+01:00
2008-11-28T18:23:04+01:00
nem hiszek
nekem volt Commodore 1541/1 disk drive-om de sajnos kidobtam egyszerűen csak a helyet foglalta... kicsit bánom mert akkor még nem ismertem a vaterát... pedig most simán eladnám<br />
<br />
volt Philips (zöld) monitorom is meg <br />
Commodore 64/2-is :D<br />
<br />
a lemezek meg vannak még :D<br />
elnézve egyes árakat most összjüönne belőlük egy új alaplap :D
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4093545
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T18:20:57+01:00
2008-11-28T18:20:57+01:00
xstranger
http://blog.hu/user/63419
Eleg kemeny a hangvetel itt a forumon amint latom.<br />
<br />
Eloszor is nemhiszem hogy a mostani szamitogepes forradalom a C64bol indult ki. Inkabb az amcsi egyetemi C es UNIX valamint a katonasag es a NASA volt az alapja.<br />
<br />
Aki azt gondolja hogy C64-es eszkozkeszlettel ma barmit el lehet erni az viccel. Foleg OO nelkul.<br />
<br />
Ja igen terabyteokat mozgatunk es szamolasokat vegzunk rajtuk hiaba van 50 szerver kb 250G memoriaval osszesen igy is folyamatosan reszelgetni kell a kodot hogy minnel gyorsabban fusson. Szoval az hogy ma nem torodnek a merettel es a sebesseggel az netto nem igaz.<br />
<br />
Par PC-s jatek: SimCity,Transport Tycoon,Civilization, Panzer General, Doom, Dune2<br />
Plus ezek leszarmazottjai.<br />
Azert megnezem ezeket hogy csinaljatok meg C64-re.<br />
<br />
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4093534
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T18:20:06+01:00
2008-11-28T18:20:06+01:00
Lord_Cica (törölt)
http://blog.hu/user/48688
uns97 2008.11.28. 18:11:34<br />
<br />
"Szuz anyam... az a baj ma inkabb dokumental a "programozo" meg "valamint az összes hibalehetőség le legyen kezelve" baromsaggal foglalkozik AHELYETT hogy HIBATLAN es MUKODO programot irna..."<br />
<br />
Ez nagy butaság, általában a tervezés és a dokumentálás hiánya okozza a hibákat. Kis programokat még fejben lehet tartani teljesen, de egy komolyabb projekt esetén ez elképzelhetetlen, pláne ha 50-100 ember dolgozik rajta. A dokumentálás egyben a csapatmunka kulcsa is.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4093460
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T18:11:34+01:00
2008-11-28T18:11:34+01:00
uns97
http://blog.hu/user/35220
"Ma a hangsúly azon van, hogy az írt kód újrafelhasználható legyen, a program robusztus felhasználói felülettel és funkciókkal rendelkezzen, a fejlesztés minden lépése gondosan megtervezett és dokumentált legyen, valamint az összes hibalehetőség le legyen kezelve" <br />
<br />
Szuz anyam... az a baj ma inkabb dokumental a "programozo" meg "valamint az összes hibalehetőség le legyen kezelve" baromsaggal foglalkozik AHELYETT hogy HIBATLAN es MUKODO programot irna... Az a baj ma MINDENKIBOL lehet programozo, mert az OO programozas, meg a "vizual" szarok erre serkentik a tisztelt hozza nem erto delikvenst. Anno emlexem mit tudtak a cd/dvd iro porgramok, ma is ugyanazt tudjak oke mondjuk 10%-al tobbet. A meretuk meg lett x10-x20. Na mindegy, reg volt a C64-es ido, talan igaz sem volt, de amit mi ott csapatban muveltunk azt barmelyik mai multinacionalis nagyvallalat atvehetne /vezetes, szervezes, munkamegosztas, HATEKONYSAG, stb/ s nem vallana szegyent. Ellentetben a mai "gyartosorrol lekerulo" marha nagytudasu "szakember" programozokkal, sajna ma ezekbol van a tobb, s ezert ily "kivalo" minusegu minden sw...
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4093449
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T18:10:11+01:00
2008-11-28T18:10:11+01:00
Lord_Cica (törölt)
http://blog.hu/user/48688
Androsz 2008.11.28. 17:47:29<br />
<br />
Azért a méreteket is vegyük figyelembe. Ma egy átlagos játék kódja több, mint 100 nagyobb c64-es játék kódja együttvéve.<br />
Az új programozási paradigmák, pont a méretnövekedés miatt születtek és amiatt, hogy a programok komplexitása a méret növekedésével négyzetes arányban növekedett.<br />
Hagyományos fejlesztői eszközökkel és nyelvekkel megmarad ez a komplexitás növekedés, és szinte képtelenség nagy programot írni, mert előbb-utóbb elárasztanak a hibák és lehetetlen továbbhaladni.<br />
A legtöbb mai fejlesztői környezet már a kód beírásakor figyelmeztet a hibák 40%-ra, fordításkor meg még észrevesz 50%-ot. A futás idejű hibák csak kb. 10%-ot tesznek ki. Ilyen környezetek csak típusos és objektum orientált nyelven tudják elérni ezt az arányt, mert azok megszabják a szükséges kereteket.<br />
Megnézném, hogy valakik assembly-ben próbálnának leprogramozni egy WOW-t vagy egy SAP-t. Elég hamar beleőrülnének.<br />
<br />
De azt nem mondom, hogy nincs szükség assemblyre vagy C-re. Még ma is vannak sebesség kritikus programok: sakk, grafikus motor, stb. Ezeket célszerű alacsony szintű nyelven írni.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4093360
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T17:59:58+01:00
2008-11-28T17:59:58+01:00
TBC
"Ma is érdekes lenne, és a fogyasztó 6-8 évig használhatná a gépét minden gond nélkül. Szerintem hálás lenne érte."<br />
Ott a pont. Erről van szó...
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4093347
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T17:58:52+01:00
2008-11-28T17:58:52+01:00
TBC
"Sok olyan c64 korában nevelkedett programozót ismerek, akik egyszerűen nem tudnak átállni az objektum orientált gondolkodásra."<br />
Ahogy írták előttem: mert egyszerűen nincs rá szükségük. Anélkül is elboldogulnak a feladattal, sokszor lehet, hogy még hatékonyabban.<br />
Még csak annyit azoknak, aki szerint egyetlen lényeges dolog az egy másodperc alatt keresett forintok mennyisége: ha csak ezt tartja valaki szem előtt, az igénytelenség. Igényes munkához igenis valami többletet kell nyújtani. Tanár vagyok, én is megtehetném ugyanannyi pénzért, hogy csak a kötelező munkaidőt töltöm tanítással és felkészüléssel, de mégsem így teszem. Mert igényes vagyok a munkámra, és hiába nem kapok egy fillérrel sem többet, mégis hajlandó vagyok pluszmunkára ezért.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4093323
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T17:57:02+01:00
2008-11-28T17:57:02+01:00
Androsz
Ami a Windows 3.1 20-30 kB-ból való kihozatalát illeti, ne feledjük el a GEOS-t. Egy komplett MacOS rendszer volt, csak a floppy-háttér miatt lassú. 1571-en már javult volna a helyzet, csak addigra már nem lett érdekes.<br />
<br />
Valaki azt írta, hogy a felhasználó többet, jobbat akar, ezért nagyobb programok születnek, amelyekhez persze nagyobb gép kell. Nos, ha a programozók törődnének fikarcnyit is a dologgal, simán kihozhatnának ők is nagyobb képességű, jobb programokat ugyanekkora vason. Mint ahogy régen mi csináltuk. Ma is érdekes lenne, és a fogyasztó 6-8 évig használhatná a gépét minden gond nélkül. Szerintem hálás lenne érte.
https://c64rulez.blog.hu/2008/11/27/microsoft_basic_a_c64_ben/full_commentlist/1#c4093302
Válasz erre: Micro$oft BASIC a C64-ben
2008-11-28T17:54:27+01:00
2008-11-28T17:54:27+01:00
KenSentMe
http://blog.hu/user/119251
Azt azért vegyétek hozzá, hogy a "hatékony, gyors" kódon kívül még vannak egyéb szempontok is:<br />
<br />
- gyorsan fejleszthető kód (x nap alatt y új ügyfél kiszolgálásához)<br />
- jól karbantartható/továbbfejleszthető kód<br />
- hibamentes/robosztus kód<br />
- mások által is könnyen megérthető/olvasható kód<br />
<br />
Nyilván jó lenne, ha egy program mindent tudna és elférne 2 kilobyte-ban, de azért dobjátok sutba az illúziókat - lehet valaki úgy is nagyon profi (gyorsan és sokat dolgozó) programozó, hogy teljesen átlagos hatékonyságú kódot ír, és még a munkatársai is szeretik, mert nem kell négyszámjegyű IQ a kódjának a megértéséhez.